Bangor på Nord Irland och Peel på Isle of Man

Vi startade på morgonen från Ballycastle för att få medström och drygt 40 nm till Bangor avverkades snabbt. Bangor ligger strax utanför Belfast och vi tog tåget in dit. Fin ”liten” stad. Vi var på utställning i stadshuset som handlade om Nord Irlands historia, en mycket utförlig utställning i 18 rum. Fackföreningar ,politik, hall of fame med kända irländare såsom Van Morrison, George Best och mycket mera.

Bangor lockade dock inte till en längre vistelse. Efter två nätter seglade vi över till Isle of Man. Vi siktade på hamnen i Peel, som ligger på öns västsida.På slutet blev det tjock dimma och vågbrytaren dök helt plötsligt upp framför oss. Vi fick hålla undan för en liten båt som låg och dörjde. Man kan bara gå in i hamnen mellan två timmar före och två timmar efter högvatten. En liten gångbro öppnas och under den finns en klaff som öppnas och sedan stängs efter fyra timmar. Sedan flyter båtarna så käckt i hamnen trots ebben. Efter vi lagt till  gick vi till hamnkontoret. På vägen tillbaks såg vi den lilla båten som dörjde vid hamninloppet. Han hade en spann med makrill i båten. Frågade om vi kunde köpa. Hur många frågade mannen. Två blir bra. Han hade en liten plastpåse i fickan som han vecklade upp och började fylla med makrill. Stopp! Det räcker med två. När vi frågade vad det kostade ville han absolut inte ha betalt. Vi festade på nyfiskad fådd makrill, och det kändes nästan som hemma.

Peel är en väldigt lugn och trevlig liten by. Vi promenerade, cyklade ,var på museum och jag gick en runda på golfbanan. Det hade inte regnat på fem veckor så det var väldigt torrt. Greenerna var dock väldigt fina (och svåra).

Efter tre dygn lämnade vi Peel och seglade tillbaka över till Irland. Vi landade i Howth utanför Dublin. Marinan ägs av segelklubben här, så det liknar på många sätt GKSS hamn i Långedrag. Här pågår en regatta med Laserjollar. I morgon tar vi oss vidare söderut.

Meck med vattenfilter.
Fådda makrillar.
Invånare på Peel Castle.
Långliggare
Här tar man det försiktigt.
Jag tror att jag leder
Fräck färg på vattnet på Irländska sjön.
Howth marina med Lasrar i bakgrunden.

3 svar på ”Bangor på Nord Irland och Peel på Isle of Man”

1. Härligt! Vi följer er! Karin& Hans

PS Det finns en käck liten sång:
    Day trip to Bangor, med Fiddler’s Dram
    Den kan ni ju nynna på!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.