Biscaya

Biscaya

Vi startade överseglingen från Crosshaven till A Coruna (ca 510 nm) torsdagen 2/8 kl 19. Beräkningen var att komma fram till A Coruna under dagen på måndag 6/8. Vindprognosen sade att vi skulle få måttlig vind från sydväst under natten för att sedan fortsätta vrida mot väst, nordväst och nord under överfarten. Vindprognosen som vi kontinuerligt laddade ned med satellittelefonen stämde hela tiden otroligt bra med verkligheten. Vindstyrkan var dock alltid lite högre. 

Vi tuggade oss ut för motor i kraftig motström från Crosshaven. Efter en timme kunde vi hissa segel och segla på kurs mot Spanien. Dimman var tät och vågorna från den  starka vinden tidigare hade inte lagt sig, så första natten blev lite obekväm.

Delfiner har dock en förmåga att underhålla oss människor. I den kraftiga marelden for de som upplysta projektiler runt båten.

När det blir mörkt känns det som att båten rusar fram. Man tittar framöver och inser att det är meningslöst. Man ser ju ändå ingenting. Det gäller att ha förtröstan och att lita på att allt är ok. 

Nästa morgon lättade dimman, vinden vred mot nordväst och vi kunde senare spira ut genuan och undanvind för första gången. Natten blev lugn vågorna blev snällare.Framåt morgonen klarnade det upp och solen började titta fram mellan molnen. Resten av dagen blev helt fantastisk. Satte spinnaker på förmiddagen. Vinden var stabil med perfekt vinkel. En stor flock med delfiner simmade runt båten. Vi fick också se när de åt lunch. Det såg väldigt intensivt ut när de på något sätt samarbetade för att ringa in fisken på ett litet område. Som grädde på moset så kom det också valar. Först Grindvalar (tror vi) och sedan  såg jag en större val och lite senare när jag tyvärr var nere i ruffen såg Gun en en riktigt stor val som visade hela sin hydrodynamiska lekamen alldeles nära.

Allt har dock ett pris. Vi glömde i upphetsningen att förbereda oss inför nästa natt. Man bör ju försöka att sova lite för att klara av nattvakterna.Alltså blev natten lite jobbig. Det blev korta pass på ca två timmar vardera. Gun tog första vakten. Hon väckte mig och sa att vi måste nog reva. Vinden hade ökat till 12- 14 m/s vi gick i 8-10 knop med bara genua. Vågorna var dessutom korta höga och oregelbundna. Hur f-n kan det bli så på öppet hav flera tusen meter djupt? Vi rullade in nästan hela genuan och sparade bara en liten flik. Farten gick ner till 4-5 knop och allt blev mycket behagligare. 

Det finns dock grader i helvetet. En gammal seglarkompis (Oscar Karlsson) seglade Volvo Ocean Race, och på södra oceanen i ”the roaring foarthies”, när elen slutade att fungera. De rusade fram i 25 knop i mörkret utan instrument och var livrädda.

Vi har alltmer förstått hur viktigt det är att autopiloten fungerar. Man styr nästan aldrig för hand, och när man gör det är det väldigt svårt att hålla en rak kurs.

Nästa dag, eller snarare på natten korsade vi farleden för de stora fartyg som passerar norra Spanien från och till Engelska kanalen. Återigen blev det dimma. Man ser ju dock alla fartyg via AIS och hoppas att de ser oss (trodde vi). Vi passerade nära ett containerfartyg och jag anropade på VHF. -We are passning you port on port. -Can you ser us?

-Yes we have sen you on the radar for a long time. -Can you ser us on the AIS?

-No we can’t. 

Kommersiella fartyg har AIS transponder typ A och fritidsbåtar typ B. Tydligen stänger en del fartyg av B-transpondrar. Det känns ju sådär.En lärdom är att man måste ha full koll själv.

En anan lärdom är att alltid reva innan man tror att det behövs, (framför allt på natten).

Resten av resan mot A Coruna blev lugn. Vinden minskade ,dimman lättade och sista biten körde vi motor i stiltje. 

Vi kom fram klockan 2 på dagen, ungefär som planerat. Vi var inte speciellt trötta, så efter en ankarläggare tog vi en promenad i sta’n. Det verkar vara en trevlig stad med väldigt många bilfria gator och gränder. 

Trots att vi kommit till Spanien har vi inte samma fantastiska sommarvärme som i Sverige. 

Båtgrannen Rab från Shetland lämnade Crosshaven strax innan oss
Sjökojen förberedd
Fin kvällssegling
Det var inte alltid så här lugnt
Trött medpassagerare mitt ute på Biscaya.
A Coruna i dis.
Dags att förbereda med fendrar och tampar.

8 svar på ”Biscaya”

  1. Så roligt att läsa om allt ni är med om! Fantastiskt med delfiner och val runt båten! Låter dock otäckt med de stora fartygen när sikten är dålig! Ha de fortsatt så fint på äventyret!
    Kerstin

  2. Så härligt det låter, hade gärna velat se delfinerna i marelden.
    Det är väldigt kul att läsa om allt ni är med om, kram

  3. Hej på er i er.Det är roligt att följa er i er seglande väster över.Era beskrivningar gör att man nästan sitter i sittbrunnen och följer er. Väntar hela tiden på nästa avsnittfrån er.
    Hälsningar sy.nomina

  4. Oj så trevligt att följa er så här! Vad duktiga ni är på att skriva! Mycket intressant!
    Väntar ihärdigt på nästa avsnitt! Go tur !
    Tommy /Thorill

  5. Nu har det blivit normal sommar på Skaftö, igår upp till 30m/s i byarna, idag regn från järngrå himmel. Skönt att Biscayan var vänlig mot Er, hoppas Ni får några fina dagar i A Coruna med alla Galiciens läckerheter, viner och gamla kulturskatter innan Ni ger Er av på nästa etapp. Tänk på att Madeira kan ligga i vägen på turen till Kanarieholmarna eller vara värt en omväg.
    Må så gott,
    Göran

  6. Så roligt ett läsa om er fantastiska resa! Ha en fortsatt härlig resa – beundrar er som verkligen förverkligade era drömmar!
    Hälsningar från ett idag grått Grundsund där vi idag även har fått några dyrbara droppar från ovan/Anders och Lillan

  7. Hejsan på er.
    Beträffande din undran om Handelsfartyg kan stänga av AIS B.
    Kollade med Marcus,,AIS gurun och fick detta svar.

    ””Ais: svar nej. Inte i något ECDIS-godkänt system i vilket fall. Gammal myt. ”””

    Fair Winds // Conny

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.